Hvem tegnede pandaen? Interview med en international stock graphic designer

Interview med Martin Fredskov. Af Bjørn Smalbro - FrameMaker.dk

Alle der har arbejdet med grafisk arbejde i den ene eller anden form, ved hvor afhængig man er af den enorme mængde af billig og god stock-grafik der findes på nettet. Der er rigtigt mange stock sites med Adobe Stock, Deposit Photos, Freepik og mange, mange flere. Relationerne mellem dem, kan være vanskelige at gennemskue, men en ting står fast... der er helt afsindige mængder af grydeklar grafik, som kan købes ganske billigt. 

Martin Fredskov har hjemme i Kalundborg, Danmark og er i sine tidlige 30'ere.

Martin er en garvet grafiker med mere end 13 års erfaring som grafiker, og har arbejdet med stock illustrationer på et seriøst plan i 4 år. Han har fra starten arbejdet udelukkende i vektorgrafik, og har set det som sin mission at udbytte så mange pixels med vektorgrafik, som det er muligt.

Han kan hyres til grafik- og tegne-arbejde igennem hans hjemmeside vektorkongen.com eller Fredskov.com

Jeg har ofte selv brugt stock-grafik og forleden sad jeg og ledte efter en panda i vektorgrafik til en lille artikel. Pandaen var nemt fundet på Adobe Stock, men jo mere jeg sad og scrollede pandaer, jo mere gik det op for mig at mange (som i rigtigt, rigtigt mange) af de her fine dyretegninger, måtte være lavet af den samme person! Med et par hurtige søgninger gik det op for mig, at manden bag de tusindvis af vektortegning ikke bare var en landsmand, han var også repræsenteret på virkeligt mange forskellige stock sites og med enorme mængder af tegninger i høj kvalitet. En autentisk, international stock illustration designer!

Nysgerrigheden efter at møde en person, der i dét massive omfang bidrager til den grafiske verdens fælles biblioteker, drev mig til at opsøge ham. Martin Fredskov hedder han, og hans tilgang til stock-grafik viste sig at være meget mere interessant end jeg overhovedet forestillede mig. Derfor besluttede jeg mig for for at lave et lille interview med Martin Fredskov for også  at give andre et indblik i en anden måde at arbejde med grafisk design end den de fleste grafikere kender. 

Hvordan og hvornår kom du i gang med projektet?

Jeg begyndte første gang at være nysgerrig i stock-grafik i 2016 hvor jeg solgte på danske ColourBox. Det var et lille hæsligt portfolio på ca. 40-45 illustrationer af en kvalitet jeg ikke ønsker at sælge i dag.

Det var alt for få illustrationer til et portfolio med organisk indtjening, og jeg solgte da også kun 7 downloads over de 1,5-2 år jeg havde min brugerkonto der - hvor af nogle var til folk jeg kendte.

Jeg lukkede kontoen i 2018 og i december 2019 besluttede jeg mig at tegne nogle daglige tegninger i den ”flade” stilart, jeg tegner de fleste af mine ting i til Vektorkongen.com. Jeg lavede nogle emne lister i december, januar (2020) og februar som jeg fulgte og tegnede. Det blev til den spæde start på en samling illustrationer til salg som stock-grafik, og flere af emnerne fra listerne, er endt som stock grafik i min portfolio.

 Du har lavet grafisk arbejde i et omfang, der gør dine stock-grafikker til et "projekt", men var det et projekt fra begyndelsen?

Føromtalte emnelister var et projekt i sig selv, men mere dedikeret at arbejde på et begrænset emnesæt, var noget jeg endte med over tid, fordi det var dyreillustrationerne der solgte, og fordi det var dem jeg hyggede mig mest med at tegne.

Og hvilket projekt egentligt? Var det "Jeg vil gerne prøve at sælge noget stock-grafik" eller var det "Jeg vil gerne opbygge en portfolio af "passiv indkomst", og jeg kan hitte ud af at lave vektorgrafik"?

Det startede som hyggeprojekt, daglig træning. Det blev dog hurtigt til ”Lad os give stock grafik et lidt mere seriøst skud i bøssen”.

 

Passiv indkomst... det er mit indtryk at det er målet med dit enorme arbejde?

Det er det ultimate mål, men egentligt er det ligeså meget en hobby.

Jeg laver det kun når jeg hygger mig med det, eller ikke har bedre at tage mig til. Jeg kunne sagtens producere mere i løbet af en dag, end hvad jeg allerede gør, men jeg ville ganske enkelt brænde ud på det – specielt det administrative arbejde.

Kan du fortælle lidt om hvordan passiv indkomst fungerer når man arbejder med stock-grafik?

Det er egentligt super simpelt – du uploader det på én eller flere platforme. Når de har godkendt dine illustrationer er de til tilgængelige til at licensere via de forskellige sider til de vilkår de nu sætter (og du har godkendt I en online kontrakt).

Når de sælger en licens får du royalties sparet sammen på de sider, og når du har opsparet et minimumsbeløb har du mulighed for at få pengene udbetalt – typisk kræver dette en PayPal bruger, men der er også mulighed for det til andre udbydere på nogle sider.

Hvor mange % af salget du tjener svinger fra side til side, og din salgsvolume. Typisk 20-40% som ikke-eksklusiv sælger, og sælger du dine ting eksklusivt på en side, hvor du har mulighed for det, er dette selvfølgelig højere. Jeg sælger personligt ikke tingene eksklusivt på én side, og kunne heller ikke drømme om det – så skulle det lige være hvis Adobe åbnede op for muligheden.

AdobeStock giver i øvrigt også et års gratis abonnement på en valgfri enkelt-app fra CreativeCloud når du sælger nok. Jeg ved ikke helt hvad der giver udfaldet, men jeg fik det på mit 4. år hos Adobe Stock.

Nu hvor AI er en ting, skal nye sælgere også være opmærksomme på, at ikke alle sider tillader AI-genereret indhold. ShutterStock og Adobe har på stående fod begge AI programmer kørende selv, og udbetaler en bonus én gang om året for dit materiale, der har været brugt som data i læringsmodeller. Du har mulighed for at "opte" ind/ud af datasæt, men det er vist som standard.

Hvad er "passiv indkomst"?

Begrebet "passiv indkomst" handler helt grundliggende om, at have en indkomstkilde hvor man ikke "bytter timer med penge". Youtube videoer er et klassisk eksempel. Er man god til at lave små videoer om håndværkertricks, og blive de populære, så kan disse videoer indspille langt flere penge end de timer der er brugt på at lave dem. Passiv indkomst kan også være en blog med reklamer, instagram eller, mere gammeldags, aktier. Der er afgjort grader af kompleksitet i begrebet "passive income", hvor man i den ene ende finder intrikate måder at "game algoritmen" og få "content" til "trende" og den anden ende finder helt enkle setups, som f.eks stock-grafik, templates osv.

Hvor mange platforme er du på?

AdobeStock, ShutterStock, Dreamstime, og VectorStock. Jeg har desuden afprøvet BigStock, PantherMedia og Pond5, men de blev relativ hurtigt sorteret fra pga. manglende salg, og en sløv platform, der gjorde det administrative arbejde værre end det i forvejen er. Pond5 lader også til at være mere fokuseret på videoklip end illustrationer, så målgruppen var der måske bare ikke.

Jeg er desuden for nyligt begyndt at uploade mine illustrationer på RedBubble som merchandise, og er altid på udkig efter flere platforme og indtjeningsmuligheder.

Hvordan håndterer man som enkeltperson copyrights?

I forhold til ikke-licenseret brug af mine illustrationer, er det ikke noget jeg tjekker op på – jeg har ganske enkelt bedre at tage mig til. Jeg har lavet lidt basal beskyttelse på min portfolio [vektorkongen.com] i form af vandmærker på illustrationer, og gemt previews i en størrelse der ikke kan bruges på ret meget kommercielt, men det er også det.

Når jeg som illustrator selv undgår at bryde copyright (Dansk: Ophavsret) og Trademarks (Dansk: Varemærker), gør jeg det ved helt at undgå emner som bygninger og personer. De emner var del af mine originale idéer, men efter lidt research fandt jeg ud af at det var lidt af et minefelt i forhold til Copyright og Trademark.

Kan du fortælle lidt mere om hvordan du i praksis holder styr på så enorm en mængde grafikker?

Jeg har et regneark med en række til hver produkt med en titel, ID, total downloads, total indtjening, samt samlede indtjening fra hver enkelte side det ligger online på – med farvekode om hvad status er herpå. Desuden også en status på om det ligger online på mit portfolio og om det kræver rettelser.

I regnearket er der også en log til at dobbelt-tjekke data, og et par månedlige statistikker med grafer der spænder tilbage til januar 2020. Med passiv indtjening, samt specielle bestillinger, så det ikke grisser data til for den passive indtjening.

Der er udover mine vectors også en række andre produkter, bl.a plakater i et børneunivers jeg engang lavede med navnet Story of Yookster. De kommer formentligt på Vektorkongen også på et tidspunkt nu jeg er begyndt at omlægge siden lidt til en shop, men på stående fod er den kun på mit private portfolio.

Tools of the trade... Det er mit indtryk du bruger Adobe Illustrator til det meste af dit arbejde. Kan der være problemer forbundet med alder og versionsnummer på Illustratortegninger, som vel er et "native" format?

Jeg bruger Adobe Illustrator til næsten alt af mit arbejde som freelance grafiker, og bruger det til 100% af mit arbejde når jeg laver stock grafik.

For at undgå netop de problemer du beskriver, har de forskellige salgsplatforme nogle krav til filer.

Jeg uploader selv mine filer som EPS-filer, gemt som Illustrator CS-versionen af formatet. Dette gør dem ca. 20 år bagudkompatible, udover at fungerer på tværs af programmer. Min kanvasstørrelse er altid sat til 3800x4000 pixels, da de forskellige platforme også stille krav til at dette rammer en hvis størrelse.

Har du nogen viden om hvor og hvordan dine grafikker bliver anvendt?

Hvordan de bliver brugt har jeg meget lidt idé om – der var engang en fra Spanien der henvendte sig for at få lavet en række dyr jeg manglede i mit galleri. Det skulle han bruge til en webshop til skadedyrskontrol – ikoner til forskellige kategorier.

Jeg har også haft en universitets-studerende, der skulle bruge en han og en hun af en fugl, jeg allerede havde tegnet, til sin aflevering. Da han ikke var sponseret donerede jeg licenserne til hans arbejde.

Udover dyrene har jeg også lavet en række ikoner på bestilling, der er brugt til chats (chat-emotes), hjemmesider og apps, som også bliver solgt licenser til online.

 

Ved du noget om hvilke lande der aftager grafikker

Det er kun ShutterStock og RedBubble (Merchandise) der giver info om hvor tingene bliver solgt til i verden, men fra ShutterStock ved jeg at det bliver solgt over hele verden. Jeg har set map-pins i mere eller mindre alle lande undtagen en håndfuld stykker i Afrika og måske nogle af de små ø-nationer der findes rundt omkring.

Har du en ide om hvor mange kollegaer du har?

Absolut ingen anelse. Men der er flere på bl.a youtube der deler data og sikkert også et par blogs jeg ikke kender til. Jeg delte selv data i en årgang i min blog på Vektorkongen, men stoppede det igen, da jeg ikke følte bloggen var særlig interessant skrevet. Who knows, kan være jeg gør det igen på et tidspunkt.

Ved du om der er en "gamification" af søgeresultaterne overfor både slutbrugere og uploadere på de stocksites du bruger? Det har været mit indtryk, at det er tilfældet på Redbubble. At der er et forhold imellem synlighed, størrelsen af portfolioet, salg osv, som i et eller andet omfang "gamer" uploaderne i en bestemt retning.

Det tror jeg der er i alle steder penge er involveret. ShutterStock og til dels AdobeStock, tillader ikke indhold der minder for meget om hinanden. Hvis man f.eks laver et motiv, som optræder i mange forskellige farver, vil ShutterStock afvise det 99% af tiden, og AdobeStock også fra tid til anden.

Samtlige andre sider gør ikke noget aktivt ved det.

For mig er det lidt af et problem i forhold til ShutterStock, da nogle dyrearter egentligt ”bare” i min simplificerede stil er en kopi af de andre dyr, med andre farver. Ved de tilfælde sørger jeg for at få dem online på Dreamstime og VectorStock, så de i det mindste er tilgængelige minimum et par steder.

Enkelte illustrationer, er så små rettelser, at selv jeg er i tvivl om det er værd at uploade. På f.eks. Den almindelige isfugl, er det kun en lille rød plet på undernæbbet, der er forskel fra han til hun, og nogle fugle arter er det kun farven på øjet, der er forskel – jeg har selvfølgelig lavet dem alligevel, og de ligger også på Vektorkongen, i tilfælde af jeg lægger dem til udlicensering.

I forhold til søgemaskiner har jeg også selv leget med tanken om at lave duplikant-opslag på min side (med samme ID på filen), med fx. underarter, eller andre arter, der i min simple stil er identiske til dyr / planter, jeg allerede har tegnet. Det er dog ikke noget jeg er begyndt på endnu, da jeg er bange for, at med ”kun” 700 dyretegninger ville det sænke kvaliteten af sidens galleri. Det holder mig lidt tilbage.

Jeg fornemmer, på grund af det udvalg emner, at du har en stor kærlighed til naturen. Du har en forbløffende indsigt og præcision i dine tegninger, og jeg er især imponeret over præcisionen i beskrivelsen af arter. Det er aldrig bare "en fisk", "en stor fisk" eller en "virkeligt farlig fisk" - det er altid en fisk med korrekt navngivning og latinsk betegnelse. Det vidner om et lidt dybere engagement i naturen. Kan du fortælle lidt om det?

Natur, og specielt dyr, har altid været blandt mine interesser.

I mine unge teenage år lavede jeg egne dyreleksikoner jeg printede ud, med informationer og billeder jeg fandt i bøger og rundt om på det spæde internet. Jeg lavede det i Microsoft Publisher dengang, og lavede typisk tingene om igen og igen som jeg blev bedre til at layoute.

Jeg har overvejet, af flere omgange, at gøre det igen. Det ville være online på en blog med mine egne illustrationer, men er også kommet frem til at informationerne formentligt ikke ville være meget andet end det du finder på Wikipedia skrevet lidt om, og vil egentligt hellere bare tegne flere tegninger, og smide dem i system og på de mange sider jeg i forvejen har mine ting online på.

Lidt brugbare links:

Portfoliohttps://vektorkongen.com

Yooksterhttps://fredskov.com/yookster


Her kan man se Martin Fredskovs portfolioer:

Licenser:

Merch: